Немає універсального способу розподілу чайових. Кожен заклад самостійно вибирає свій варіант залежно від кількості людей у команді, специфіки локації і внутрішніх цінностей. Багато HR-спеціалістів радить дати команді вирішити, який спосіб подобається їм найбільше.
- Чайові за принципом зонування
До такого способу вдаються мережеві заклади або заклади з великою площею та кількома поверхами. У цьому разі персонал розподіляє чайові за принципом зонування — за офіціантами закріплені конкретні столи. При такому підході 20 % чайових отримує бармен, а решту забирає офіціант за обслуговування своїх столиків. Персонал фокусується на швидкості та якості обслуговування своєї зони.
- Чайові за принципом загального котла або «кружки»
Багато ресторанів розподіляють чайові за загальним принципом: уся винагорода за день складається в спільний котел, а в кінці дня розподіляється між персоналом, який так чи інакше брав участь в обслуговуванні гостей. Пропорції можуть бути такими: 20 % — бармену, 5 % — працівникам кухні, 75 % — між усіма офіціантами зміни. Такий спосіб може об’єднати команду, бо кожен працівник особисто зацікавлений у кінцевому результаті і готовий допомогти колезі. Тому такий варіант підійде маленьким командам у невеликих ресторанах або кафе сімейного типу.
- Чайові за індивідуальним принципом
Заклади з великими командами дотримуються схеми, коли кожний офіціант залишає зароблені чайові собі. Такий розподіл справедливий у великих командах, де одночасно працюють новачки та досвідчені співробітники. Індивідуальні чайові мотивують працівників-початківців краще виконувати свої обов’язки, а досвідчених — підтримувати свій рівень.
- Обов’язкові чайові в чеку
Заклад може автоматично включати в чек чайові, якщо обслуговує банкет або повністю закриває захід. У цьому разі найрозповсюдженіша схема, коли чайові становлять 10 % від розміру чека й розподіляються між усією командою. Поділити можна так: адміністратор, бармен, прибиральник отримують по 5 %, працівники кухні — 20 %, решту розподіляють між собою офіціанти. Будь-яка команда може адаптувати ці пропорції під себе.